Cara Hilangkan Sakit Lutut Akibat Aktif Bersukan Semasa Sekolah

Shares

Sakit lutut biasanya makan bertahun untuk terjadi. Bukan lah kita jatuh hari ini, hari ini terus sakit.

Biasanya sebab kita jatuh berkali-kali, 10-15 tahun akan datang baru sakit datang.

Bahagian lutut pula biasanya mudah rosak dan sakit sebab sendi di bahagian ini perlu menampung berat badan kita, dan menampung beban apabila kita buat kerja sambil berdiri atau aktif bergerak seperti berlari dan melompat.

Sebab itu orang yang obese lebih mudah sakit lutut berbanding orang kurus. Ini kerana lutut mereka terpaksa menanggung berat badan berlebihan dari yang sepatutnya.

Namun begitu warga emas yang selalu sakit lutut bukan lah sebab berat badan mereka. Tetapi salah satu faktor adalah sebab mereka sudah berusia.

Bila kita semakin berusia, macam kereta, kalau kereta lama mesti banyak part yang dah mula rosak. Begitu lah badan manusia, bila semakin berusia, lutut akan mula rosak sebab badan dah semakin kurangkan hasilkan bendalir untuk pastikan pergerakan lutut sentiasa licin dan lancar.

Jangan risau, masalah sakit lutut untuk warga tua ini boleh di atasi.

Pengalaman Saya Sakit Lutut Berbunyi Semasa Naik Tangga

Sebelum itu, saya kongsikan dulu pengalaman saya sendiri yang baru berumur 30-an sakit lutut.

Saya dari kecik tinggal kat rumah kampung, dengan nenek. Bilik tidur nenek saya, betul-betul sebelah tangga. Setiap kali orang pijak tangga tu, tangga tu akan berbunyi kriak kriuk. Rumah kayu lah katakan.

Dan setiap kali orang pijak pada waktu malam, nenek saya akan terjaga dan akan tanya, siapa tu? So, kitorang jawablah ikut nama masing-masing.

Tapi kalau saya yang pijak, dia terus tanya, kau ke tu Siti? Hehehe. Camner nenek saya kenal?

Setiap kali saya berjalan, tulang kaki saya akan bergesel sama sendiri dan mengeluarkan bunyi tulang bergesel.

Jadinya satu rumah orang tahu saya berjalan, sebab saya je yang keluarkan bunyi tu. Nenek saya yang dah tua pun takde bunyi tulang bergesel tu. Kadang-kadang malu nak jalan depan orang terutama bila ada kenduri.

Ini adalah kesan keaktifan saya semasa sekolah. Dari sekolah rendah sehingga menengah saya memang aktif. Sukan, panjat gunung, masuk hutan. Jatuh, terseliuh, terkehel, tu perkara biasa. Dengan penjagaan yang tak sempurna semasa cedera, maka ni lah saya hidap sampailah tahun lepas.

Tidak lama selepas saya dapat anak kedua, saya mula berkenalan dengan supplement Shaklee sekaligus jadi ahli Shaklee.

Ada satu supplement yang baru dikeluarkan tidak lama selepas saa mendaftar jadi ahli – Collagen Shaklee.

Sebab teruja nak cuba, saya pun dapatkan supplement tersebut dengan harga promosi pengenalan.

Saya perasan, lepas makan Collagen Shaklee, eh lutut saya dah tak berbunyi.

Biar betul.

Banyak kali saya cuba turun naik tangga, lutut saya dah tiada bunyi!

Solat pun dah tak sakit macam sebelum ini. Boleh sujud rukuk dengan bahagia.

Lagi satu, dulu kalau cuaca sejuk je, mesti saya sakit lutut sampai tulang paha.

Pedih.

Tapi Alhamdulillah sekarang dah takda.
Setahun dah ni pun ok lagi.

Supplement Sakit Lutut

Saya tak sangka makan Collagen Shaklee boleh hilangkan sakit lutut yang saya hadapi bertahun-tahun.

Ini lah Collagen Shaklee itu

Bila saya buat pembacaan, rupa-rupanya lutut kita terdiri dari ligamen, otot dan tendon. Sakit lutut terjadi sebab bahan asas di dalam ligamen dah mula berkurang dan rosak.

Bahan asas ini adalah kolagen semulajadi yang dihasilkan oleh tubuh kita.

Kolagen berkurang di tambah dengan aktiviti lasak semasa saya sekolah dulu, memang patut sendi saya selalu berbunyi dan lutut selalu sakit-sakit.

Bila kita dah melepasi usia 25 tahun, badan kita semakin perlahan hasilkan kolagen. Jadi badan kita perlukan bantuan dari makanan atau supplement untuk terus berfungsi.

Cara lambat untuk merangsang penghasilan kolagen adalah dengan makan makanan yang kaya vitamin C.

Tapi alhamdulillah untuk saya, supplement Collagen Shaklee sangat membantu baik pulih sakit lutut.

Mahu Dapatkan Collagen Shaklee

Menurut kajian pihak saintis Shaklee, untuk kesan yang optimum, seseorang individu perlu konsisten makan Collagen Shaklee selama 2 bulan berturut-turut.

Ini bermakna 4 kotak Collagen Shaklee perlu dihabiskan untuk memastikan sakit lutut beransur hilang.

Nilai untuk 4 kotak Collagen ini adalah RM 1,192.

Untuk dapatkan Collagen Shaklee, anda boleh terus hubungi saya :

Sithy Harjieah

WhatsApp : 012 887 9897

Shaklee ID : 919085

No Responses

Leave a Reply

Shares

Suka Artikel Ini?

Klik butang Share di bawah untuk kongsikan dengan rakan-rakan anda yang lain.